MUSIC 1º-2º


1º E.P.



We reached the end of the unit.

During this month we had gone into Tchaicovsky and deeply into The Nutcracker´s Suite. We had learned his story, we could discovered the Ballet in the classroom, we had danced and laughed with the China´s Dance and above all we had fun and relaxed with his works (The Swan Lake and The Sleeping Beauty).




Ever since we started this term, we had seen and listened a new instrument-family; Wind´s family



Also we had learned a new rhythm of the white little stars that belong to the semiquavers. 

We had sung and danced different songs. And singing and dividing the song in parts, we had learned that a song are many things. For singing you have to breathe, you have to relax. That a song is music and lyric. That a song has got four very important elements. That without lyrics, rhythm, melody and harmony, a song is not a song. Lyrics are words, Rhythm is the emphasis we put on those words, Melody are musical notes and qualities of the sound (pitch, duration, intensity and timbre) that we are learning, Harmony is the mix of many melodies to make the song beautiful.And with all of this we had make the most complicated of all, create music as of different musical elements.



And in this stretch there are still things to see, feel, listen and learn, we still have things to remember, we have to dive into the world of a new composer, meet a new family, practice, and dance and sing .... above all to listen, practice, experiment with music, that's what is created, to be enjoyed.




Tchaikovsky said if it were not for the music, we would have more reason to go crazy, and without entering into debate whether or not right now.....
 I give a new reason to keep us all, parents, children and teachers, delighting it.


The new composer is......Click the link ;)





Llegamos al final de la unidad.

 A lo largo de este mes hemos profundizado sobre Tchaicovsky y más a fondo en la Suite de "El Cascanueces". Hemos conocido su historia,  hemos podido descubrir del Ballet en el aula, hemos bailado y reído con la Danza China y sobre todo nos hemos divertido y relajado con sus obras. (El Lago de los cisnes y La Bella Durmiente)

Desde que empezamos este trimestre hemos visto una familia nueva de instrumentos, la familia de viento.

Además hemos aprendido un nuevo ritmo de estrellitas que corresponden a las semicorcheas, hemos cantado y bailado diferentes canciones. Y cantando y dividiendo la canción en partes, hemos aprendido que una canción son muchas cosas. Que para cantar hay que respirar, hay que relajarse. Que una canción es música y letra. Que una canción tiene 4 elementos importantísimos. Que sin letra, sin ritmo, sin melodía y sin armonía una canción no es una canción. Que la letra son palabras, que el ritmo es el acento que le ponemos a esas palabras, que la melodía son las notas musicales y las cualidades del sonido (altura, duración, intensidad y timbre) que estamos aprendiendo, que la Harmonía es la mezcla de muchas melodías para hacer una canción bonita.Y con todo esto hemos hecho lo más difícil de todo, crear música a partir de los diferentes elementos musicales.


Y en esta recta final todavía nos quedan cosas por ver, sentir, escuchar y aprender, nos quedan cosas por recordar, nos queda zambullirnos en el mundo de un nuevo compositor, conocer una nueva familia, practicar, bailar y cantar....y sobre todo escuchar, practicar, experimentar con la música, que para eso se crea, para ser disfrutada.

Tchaicovsky decía que si no fuera por la música habría más razones para volverse loco, y sin entrar en debate si tiene razón o no hoy día.... os doy una nueva razón para que sigamos todos, padres, hijos y profesores, deleitándonos con ella.

El nuevo compositor es.......Cliquea en el link ;)

2ºE.P.

With the last class, the last week we  just finished Mozart.

During these weeks we had seen, many things about his life and the most important, his music.

We learned what is an Opera, through "The Magic Flute." We have known that was, what characters appeared. We had danced and imitated the Papageno. Also through this opera we saw, heard and learned the types of voices that exist (children, female (soprano, alto), male (tenor, bass)) and which characters are represented with one or other voice.

The Magic Flute (English)

Characters and Story



The protagonists of the musical instruments are Magic Flute  and a Pan Pipe (also called sikus) so we've delved into second level with the wind-instruments. We have seen that there are two classes, which differ by the "nozzle". The instruments have a metal hollow metal tip, where the musician produces vibrations with their lips before it enters the nozzle, but the woodwinds, have a tab, and the vibrations occur within the instrument. (To learn more about woodwinds-metal click http://thales.cica.es/rd/Recursos/rd99/ed99-0248-01/viento.html Spanish Web, http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_instrument English Web)


Works of Mozart







Besides Mozart, We had continued to discover more things in our musical world. We learned a new rhythmic figurethe half, we have recognized and practiced with body percussion, and a new meter or time, ternary, which we discovered it through our bodies dancing to waltz.





As in the first level, in the second level we had seen the different elements of the song, creating rhythms, melodies and lyrics.

And lest we make a long wait until tomorrow, and for the parents who can not sleep tonight and read this entry in the next days ... the new composer will be ......



We will discover the latest family of musical instruments we need to know.What could be it?Thanks a lot for your cooperation and teamwork


Con la última clase la semana pasada acabamos de ver a Mozart.

Durante estas semanas hemos visto, muchas cosas acerca de su vida y lo más importante, de su música. 

Sabemos lo que es una Ópera, a través de "La Flauta Mágica".  Hemos conocido de que trataba, qué personajes aparecían. Hemos bailado e imitado al Papageno. También a través de esta ópera pudimos ver, escuchar y aprender los tipos de voces que existen (niños, mujer (soprano, contralto), hombre (tenor, bajo)) y qué personajes se representaban con una u otra voz. 



Los instrumentos musicales protagonistas de la Flauta Mágica son la Flauta travesera y una Flauta de pan (también llamada sikus) por lo que hemos profundizado en segundo  con los instrumentos de viento. Hemos visto que hay dos clases, y que se diferencian por la "boquilla". Los instrumentos de metal tienen una boquilla hueca de metal, donde  el músico produce vibraciones con sus labios antes de que este entre por la boquilla, sin embargo los de madera, tienen una lengüeta de madera, y las vibraciones se producen dentro del instrumento. (Para saber más sobre los instrumentos de viento madera-metal cliquea http://thales.cica.es/rd/Recursos/rd99/ed99-0248-01/viento.html página en español, http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_instrument página en inglés)

Además de Mozart, continuamos descubriendo más cosas en nuestro mundo musical. Hemos aprendido una nueva figura rítmica, la blanca, la hemos reconocido y practicado con percusión corporal, y un nuevo compás, el ternario, que hemos descubierto a través de nuestro cuerpo bailando al ritmo de vals.


Al igual que en primero hemos visto los diferentes elementos de la canción, creando ritmos, melodías y letras en los dos cursos de Segundo.


Y para que no se nos haga larga la espera hasta mañana, a los padres que no puedan dormir esta noche y los que lean esta entrada en los días posteriores...el próximo compositor será......




Y con él descubriremos la última familia de instrumentos musicales que nos falta de conocer.

¿Cuál podrá ser?



Muchas gracias por vuestra cooperación y colaboración.




1º E.P. (25 de Abril)


TATATACHÁN TACHÁN..........TCHAICOVSKY!





Today, In the First Grade, We have met a new composer: Tchaicovsky! We have been talked about his life and above all his works.

We have learned what is a Suite (=ballet. Music form) and We have listened, imagined and drawn feelings about one of the most important work of Tchaicovsky: "The Nutcracker"

Firstly, We worked one part of The Nutcraker the "Dance of the Sugar Plum Fairy", http://www.youtube.com/watch?v=8At8zfh_o3E

Secondly, like Walt Disney made a Fantasy Film, We draw and coloured our feelings.

Thirdly, We moved our body with the music.

After, We recognized the instruments and learned one peculiar instrument: The celest
http://www.youtube.com/watch?v=QSx9nDwbD_w

Then, We listened and watched one part of Fantasia (Walt Disney) where the Nutcracker´s music appears

http://www.youtube.com/watch?v=IPjJvwekTzU The Nutcracker Part 1
http://www.youtube.com/watch?v=R3eNTpWu0tI&feature=relmfu The Nutcracker Part 2

And finally, We were clapping our hands with the beat of this Suite.


More about Pyotr Il´yich Tchaicovsky and the "Dance of the Sugar Plum Fairy"

Tchaicovsky
(Born in 1840- Died in 1893)

Tchaicovsky was a Russian composer full of feelings. He felt sad more than he felt happy. Poor Tchaicovsky... :( !

But sometimes he didn´t laugh or cry. Instead, he took his pen and paper and wrote music. All his feelings poured into his music.

This music can make other people laugh or cry when they hear it. And people love listening to it even when they cry! so......What do you feel?

Thaicovsky wrote a lot of Suites. A Suite is the form of Ballet music. Ballets are full of music and dancing. In the Suites there are dances and marchs.

This ballet The Nutcracker and this dance "The Dance of the Sugar Plum Fairy" are about a little girl called Clara. She dreams that she and her imaginary prince travel to a magical land full of sweets!
The people in this Land of Sweets are dancing including the Sugar Plum Fairy.....


and...the next day......more!

Thaicovsky!

Hoy en Primero, hemos conocido a un nuevo compositor: ¡Tchaicovsky!
Hemos estado hablando acerca de su vida y sobre todo de sus obras.
Hemos aprendido lo que es una Suite (=ballet, Forma Musical) y hemos escuchado, imaginado y dibujado nuestros sentimientos sobre una de las más importantes obras de Tchaicovsky: "El Cascanueces"

En primer lugar, trabajamos una parte del Cascanueces: La Danza del Hada de Azúcar
En segundo lugar como Walt Disney hizo su película Fantasía, dibujamos y coloreamos nuestros sentimientos.
En tercer lugar, Movimos nuestro cuerpo con la música.
Después, reconocimos los instrumentos musicales que sonaban en la danza y aprendimos un instrumento peculiar: La Celesta
Luego, escuchamos y vimos una parte de la película Fantasía de Walt Disney donde la música del Cascanueces aparece.
Por último, estuvimos aplaudiendo nuestras manos con el pulso de esta Suite.

Más acerca de Tchaicovsky y de "La Danza del Hada de Azúcar"
(Nació en 1840-Murió en 1893)

Tchaicovsky fue un compositor ruso lleno de sentimientos. Él se sentía triste más que feliz. Pobre Tchaicovsky....;( !
Pero algunas veces no reía ni lloraba. En lugar de eso, cogía su pluma y papel y escribía música. Todos sus sentimientos están plasmados en su música.

Esta música puede hacer que otra gente ría o llore cuando la escuchan. Y a la gente le encanta escucharla incluso cuando lloran. Así que...¿Qué sientes tú?

Tchaicovsky escribió muchísimas Suites. Una Suite es una forma de música de Ballet. Los Ballets están llenos de música y danza. En las Suites encontramos danzas(partes más lentas) y marchas (partes más rápidas)

Esta danza " La Danza del Hada de Azúcar" trata de una pequeña niña llamada Clara. Ella sueña que ella y su príncipe imaginario viajan a ¡un mundo lleno de dulces! La gente de este mundo de dulces baila incluída el Hada de Azúcar.....

y.........el próximo día....más!



GAME




Hoy os proponemos  un juego para practicar con el pentagrama y las notas musicales.

juegos notas musicales
la casa de las notas musicales









MUSIC VOCABULARY
(English-Spanish)

INSTRUMENTS
winds (i.e. both woodwinds and brass)
Instrumentos
Los vientos
   woodwinds
   las maderas
      flute / piccolo
      la flauta / el flautín 
      oboe / english horn (cor anglais)
      el oboe / el corno inglés
clarinet / bass clarinet
el clarinete / el clarinete bajo
(alto, tenor) saxophone
el saxofón (alto, tenor)
bassoon / contrabassoon
el fagot / el contrafagot
brass
los metales (los bronces in Latin America)
horn (French horn)
la trompa (el corno in Latin America)
horn (general term for a woodwind or brass instrument)
el instrumento (de viento)
trumpet
la trompeta
trombone
el trombón
baritone (euphonium, tenor tuba)
el bombardino
tuba
la tuba
string instruments
las cuerdas, la cuerda
violin (firsts, seconds)
el violín [pl. los violines] (los primeros, los segundos)
viola
la viola
cello
el violonchelo
double bass
el contrabajo 
percussion
la percusión
snare drum
la caja 
bass drum
el bombo 
timpani
los timbales
(hard/soft) drumsticks
las baquetas (duras/suaves)
cymbals
los platos
triangle
el triángulo
castanets
las castañuelas 
(set of) tubular bells
el campanólogo
keyboard instruments
los instrumentos de tecla, los teclados
piano
el piano
organ
el órgano
harpsichord
el clavicémbalo (pronounced clavichémbalo)
mute
la sordina
bow (up, down)
arco (arriba, abajo)
drumsticks (harder, softer)
las baquetas (más duras, más suaves)
instrument
el instrumento
music (the subject)
la música
music (the paper)
la música, la partitura
orchestral part
la partitura, la partichela
conductor's score
la partitura, el score (pronounced escór)
piece, work
la obra
symphony
la sinfonía
concerto
el concierto
DURATION
tempo

el tiempo (which can also mean "movement", "beat", "time" and "weather"!)
movement
el movimiento (or el tiempo)
beat
la parte or el tiempo (or pulso or golpe)
measure, bar
el compás 

scale

la escala
chord
el acorde
major / minor
mayor / menor
augmented / perfect / diminished
aumentado, -a / justo, -a  / disminuido, -a
instrumentalist
el/la instrumentista
violinist, trumpeter, etc.; timpanist
el/la violinista, trompetista, etc. (generally -ista); buttimbalero. NOTE: You can also use the name of the instrument, using the gender of the player and not the instrument. For example, El tuba es de Valencia means "The (male) tubist is from Valencia", while La tuba es de Valencia means either "The (female) tubist is from Valencia" or "The tuba (i.e., the instrument) is from Valencia".
orchestra
symphony orchestra, symphonic orchestra
philharmonic orchestra
chamber orchestra
orquesta
orquesta sinfónica
orquesta filarmónica
orquesta de cámara
band
banda (or sometimes orquesta, as in the case of a dance band)
ensemble, group
brass ensemble, etc.
conjunto
conjunto de metales, etc.
duo/duet, trio, quartet, quintet
dúo, trío, cuarteto, quinteto
concert soloist
concertista
principal player
solista
section player
tuttista
choir, chorus
el coro
singer
el/la cantante
soprano
la soprano
(contr)alto
la contralto
tenor
el tenor
baritone [singer]
el barítono
bass
el bajo 
conductor
el director
orchestra manager
el regidor
musician
el músico
http://www.dmcclure.org/images/pentagr1.gif
  1. whole note (American) / semibreve (British)
  2. half-note / minim
  3. quarter-note / crochet
  4. eighth-note / quaver
  5. sixteenth-note / semiquaver
  6. thirty-second-note / demisemiquaver
  7. sixty-fourth-note / hemidemisemiquaver
  8. dotted quarter-note / dotted crochet
  1. la redonda
  2. la blanca
  3. la negra
  4. la corchea
  5. la semicorchea
  6. la fusa
  7. la semifusa
  8. la negra con puntillo
http://www.dmcclure.org/images/pentagr2.gif
  1. whole[-note] rest (American) / semibreve rest (?) (British)
  2. half[-note] rest / minim rest (?)
  3. (etc.)
  1. el silencio de redonda
  2. el silencio de blanca
  3. (etc.)
http://www.dmcclure.org/images/pentagr3.gif
  1. A-flat
  2. B-double-flat
  3. C
  4. D
  5. E-natural
  6. F-sharp
  7. G-double-sharp
  1. la bemol
  2. si doble bemol
  3. do
  4. re
  5. mi natural
  6. fa sostenido
  7. sol doble sostenido
http://www.dmcclure.org/images/pentagr4.gif
  1. treble clef or G-clef
  2. bass clef or F-clef
  3. tenor clef or C-clef (on the fourth line)
  4. alto clef or C-clef (on the third line)
  5. bar line
  6. double bar (line)
  7. repeat sign (a type of double bar)
  1. la clave de sol
  2. la clave de fa
  3. la clave de do en cuarta línea
  4. la clave de do en tercera línea
  5. la barra
  6. la doble barra
  7. la repetición
http://www.dmcclure.org/images/pentagr5.gif
  1. pick-up note(s) or anacrusis
  2. measure or bar
  3. first ending
  4. second ending
  1. la anacrusa
  2. el compás
  3. la primera casilla
  4. la segunda casilla
http://www.dmcclure.org/images/pentagr6.gif
  1. trill
  2. accent (normal accent, marcato accent)
  3. fermata  or hold
  4. [quarter-note or crochet] triplet
  5. tie
  6. slur
  1. el trino
  2. el acento
  3. el calderón
  4. el tresillo [de negras]
  5. la ligadura (de unión)
  6. la ligadura (de expresión)
http://www.dmcclure.org/images/pentagr7.gif
  1. unison
  2. (major) second
  3. (minor) third
  4. (augmented) fourth
  5. (perfect) fifth
  6. (major) sixth
  7. (diminished) seventh
  8. (perfect) octave
  1. un unísono
  2. una segunda (mayor)
  3. una tercera (menor)
  4. una cuarta (aumentada)
  5. una quinta (justa)
  6. una sexta (mayor)
  7. una séptima (disminuida)
  8. una octava (justa)
SAMPLE DIRECTIONS:
Letter B, second time (take the second ending).
La letra B, como segunda.
At the cut time.
Al compás binario.
Five before C.
Cinco antes de la C. (Letters are feminine.)
Eight after 21.
Ocho después del veintiuno. (Numbers are masculine.)
The fifth bar of M.
El quinto (compás) de la M
   or
Cinco después de la M.
The twelfth bar of M.
El (compás) doce de la M
   or
Doce después de la M.
Ordinal numbers are used only through "tenth" ("décimo").
There is a cut from F to H.
Hay un corte de F a H.
high (register)
alto, -a; agudo, -a
high (sharp)
alto, -a
low (both low-register and flat)
bajo, -a
loud; louder
fuerte; más fuerte
soft
suave, piano
more
más
less
menos
concert
el concierto
rehearsal
el ensayo
intermission, break
el descanso
to rehearse
ensayar
to practice
estudiar
there is, there are
hay
only
sólo, solamente
fast
rápido (adv.); rápido, -a (adj.)
slow
despacio  (adv.); lento, -a (adj.)
on time
a tiempo
right; wrong
correcto, -a; incorrecto, -a
almost
casi
too (= excessively)
demasiado
too much
demasiado, -a
too little
demasiado poco, demasiado poca
a little
un poco
early
temprano
late; behind
tarde; atrás
short
corto, -a
long
largo, -a 
together
juntos, -as
tutti, everybody
todos (pronounced TOH-thohss, with a very soft d, like the "th" in "this"; otherwise it sounds to Spaniards like "toros"!)
strings alone
sólo cuerda
very good
muy bien
okay, all right
vale
3/4, 6/8, etc.
tres por cuatro, seis por ocho, etc.
legato, slurred
ligado
vibratopizzicatostaccato, and other musical terms which do not have a Spanish translation
Generally spelled the same, with the pronunciation slightly hispanicized: vibrato (pronounced bibrato), pizzicato(pisicato or pichicato), staccato (estacato), etc. The same applies to foreign composers' names: Wagner (Bágner),Mozart (Mósar), etc. As a rule, the more educated the speaker, the closer he/she adheres to the original foreign pronunciation.

No hay comentarios:

Publicar un comentario